„37 metrów biało – czerwonego wimpla” Felieton Miry Urbaniak

„Obcowanie z ludźmi jest równie wielką sztuką jak obcowanie ze statkami”

Joseph Conrad  Zwierciadło Morza

 

 

Pożegnanie było uroczyste i spektakularne. Szkolny żaglowiec ORP ISKRA wychodził  z Gdyni w rejs dookoła świata, podejmując to wyzwanie jako pierwszy okręt w prawie 80 -letniej wtedy historii Marynarki Wojennej. Cumy oddał Prezydent RP Lech Wałęsa.

Kiedy w 1977 r. szkuner ORP ISKRA kończył półwieczną służbę w Marynarce Wojennej rozpoczęto dyskusję na temat budowy następnego żaglowca. Wybrano jednostkę opartą na kadłubie POGORII czyli barkentynę, wprowadzając jednak wiele poprawek. Stępkę pod budowę  nowego okrętu szkolnego położono w stoczni gdańskiej w listopadzie 1981 r., a uroczyste wodowanie odbyło się 6 marca 1982 r. ORP ISKRA – żaglowy okręt RP, wcielony został w skład floty wojennej rozkazem nr 102 dowódcy MW w sierpniu 1982 r. Pierwszym dowódcą jednostki został kpt. mar. Lech Soroka. Na pokładzie szkolić miano podchorążych Akademii Marynarki Wojennej – przede wszystkim na Bałtyku – zrobiono więc oszczędności. I jak to na morzu – zemściły się. Brak odsalarki na Atlantyku i metalowy pokład w tropikach.

Aż pięciokrotnie otrzymała ISKRA miano „Najlepszego okrętu w Marynarce Wojennej RP”.

W 1989 r. zdobyła najcenniejszą nagrodę regat „The Cutty Sark Tall Ships’Races” – srebrną statuetkę żaglowca „Cutty Sark Trophy”, a w 1991 r. dwie nagrody specjalne – za najlepiej prezentujący się żaglowiec i najsprawniej zorganizowaną wymia­nę załóg podczas etapu towarzyskiego. Pierwszy raz Atlantyk pokona­ła w 1990 r., a z pobytu w Ameryce przywiozła „Medal Pokoju”. wręczony przez sekretarza generalnego ONZ. Druga wyprawa przez Atlantyk związana była z uczestnictwem w „Grand Regatta Columbus ‘92”.

Celem rejsu dookoła świata, który zaczęła ISKRA w 1995 r., pod dowództwem kmdr. Czesława Dyrcza, był zlot żaglowców z okazji 50-lecia Republiki Indonezji – „Sail Indonesia’95”, ale także realizacja praktyki marynarskiej i trzech semestrów nauki podchorążych Akademii Marynarki Wojennej. Na Oceanie Spokojnym, przed przylądkiem Horn, żaglowiec zna­lazł się w ekstremalnych warunkach – zanotowano siłę wiatru 12 stopni B – 75 węzłów, a fale osiągały wysokość ok. 15 metrów. Horn opłynął 27 listopada 1995 r. Do Gdyni  ORP ISKRA wrócił, po przej­ściu zalodzonych akwenów Zatoki Meklemburskiej i Gdańskiej – 10 lutego 1998 r., w 70. urodziny miasta. 300 dni żeglugi, ponad 37 tysięcy Mm, 19 por­tów w 12 krajach świata. Na maszcie żaglowca powiewał biało – czerwony wimpel o długości 37 metrów. Zgodnie z tradycją – przebyta mila morska to milimetr wimpla.

W 2004 r. żaglowiec po raz pierwszy przepłynął Atlantyk i wziął udział w „2004 Tall Ships Challenge USA” odwiedzając 11 portów w USA, Kanadzie i Europie. Rok później uczestniczył w „International Fleet Review”, „International Festival Of The Sea” (Portsmouth) i „Belgian Defence Days” ( Zeebrugge), przebywając w tym rejsie 2.300 Mm.

Dzisiaj ciągle szkoli podchorążych Akademii Marynarki Wojennej, ale na pokład zabiera także młodzież – regularnie z kół Ligi Morskiej i Rzecznej.

Mira Urbaniak

 

Pozostaw komentarz