Kwartał z Brexitem. Przemysław Hołowacz: „Należy patrzeć na tą sytuację jak na szansę rozwoju dla polskiej logistyki i polskich przedsiębiorców”

 

Obaw i wątpliwości było wiele, ale komplikacji również nie brakuje. Odczuwalnie widać spadek zainteresowania wymianą handlową z wyspami i przedkłada się to na ceny produktów z zagranicy dla Brytyjczyków i odwrotnie – towary brytyjskie, które trafiają na polski rynek również są nieco droższe. Najbardziej skomplikowane wciąż pozostają kwestie rozliczeń podatkowych czy kontroli celno-skarbowych.  –  Rząd Wielkiej Brytanii ogłosił zmianę harmonogramu wdrożenia kolejnych etapów kontroli na granicy UE – UK przyjętych zgodnie z założeniami The Border Operating Model. Produkty pochodzenia zwierzęcego nie będą kontrolowane do października. Nadal wymagane będą deklaracje celne importowe, ale możliwość korzystania z odroczonego zgłoszenia, w tym składania zgłoszeń uzupełniających do sześciu miesięcy po przywiezieniu towarów, została przedłużona do 1 stycznia 2022 – mówi Przemysław Hołowacz, Dyrektor ds. rozwoju Grupy CSL. – Odroczenia wynikają z faktu, że nie wszystkie kontrole można sprawnie uregulować legislacyjnie. Brak elastyczności w tym zakresie mógłby doprowadzić do blokad obrotu handlowego, co wiązałoby się z gigantycznymi stratami dla przedsiębiorców – mówi Hołowacz.

 

Problemy? Biurokracja. Sukcesy? Nowi klienci zainteresowani usługami

Kwartał po Brexicie możemy powiedzieć, że administracyjny chaos trwa w najlepsze i jest on dla przedsiębiorców sytuacją bardzo trudną. Nie jest na szczęście jednak tak, że obrót handlowy ze Zjednoczonym Królestwem jest niemożliwy. Jest drożej, jest więcej biurokracji, jest więcej nowych obowiązków, ale na szczęście klienci po obu stronach tej „granicy” są zainteresowani dalszą współpracą. Jak mówi Przemysław Hołowacz pierwsze lęki dotyczące Brexitu zostały zweryfikowane bardzo szybko. Obrót handlowy jest możliwy, ale wymaga wiedzy i interpretacji, która wcześniej nie była konieczna.

– Przedsiębiorcy potrzebowali pomocy w zorganizowaniu odpraw celnych już w pierwszych dniach od momentu kiedy Brexit wszedł w życie. Grupa CSL doskonale się w tym odnalazła, bo szykowaliśmy się na różne warianty wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej od wielu miesięcy. Było tak, że wiele firm logistycznych odpuściła sobie te odprawy i poniekąd zostawiła swoich klientów. Dla nas od początku było wiadomo, że musimy działać, bo mamy wielu klientów, których interesował ten kierunek importu i eksportu. Mamy nowych klientów, choć przyznaję, że nie jest to łatwa sprawa. Musimy być mocno przygotowani do transportów, by być w 100% pewnymi, że odprawa będzie skuteczna i zgodna z nowymi przepisami i regulacjami – mówi Przemysław Hołowacz, Dyrektor ds. Rozwoju Grupy CSL.

Przemysław Hołowacz przyznaje, że największym problemem pierwszego kwartału Brexitu jest rozbudowana administracja: – Kontakt z Urzędami brytyjskimi jest trudniejszy i bardzo długo czeka się na odpowiedź. Niestety często te odpowiedzi również są albo lakoniczne albo trudne do zrozumienia. Myślę, że po stronie polskiej działa to dużo sprawniej. Nie mniej działamy dalej i widzimy, że Brexit jest dla polskiej logistyki i polskich przedsiębiorców szansą – mówi Przemysław Hołowacz.

 

„Brexit i koronawirus to duet, który mógłby wykończyć angielską gospodarkę”

Brexit na pewno w najbliższych miesiącach nadal będzie bardzo aktualnym tematem gospodarczym, który jest istotny w skali europejskiej, ale także polskiej.  – Służby celne i agencje celne w roku 2021 będą mieć nadal pełne ręce roboty. Pierwsze miesiące pokazują nam jasno: Wielka Brytania to silna gospodarka, której sytuacja nie złamała się pod wpływem Brexitu. Nie można tego rynku ignorować i nie można z niego uciekać. Owszem, jest tam recesja, ale ona wynika bardziej z pandemii koronawirusa. To jest naprawdę niecodzienne wyzwanie gospodarcze: Koronawirus i Brexit jednocześnie. Mógłby on wykończyć angielską gospodarkę. Skreślanie tego rynku jako kraju z którym warto robić interesy byłoby błędem, choć oczywiście. Jest to biznes trudniejszy niż kiedyś – mówi ekspert Grupy CSL.

 

Grupa CSL wydała informator brexitowy. To odpowiedź na dziesiątki pytań przedsiębiorców

Jak mówi Przemysław Hołowacz planów na rozwój Grupy CSL w kierunkach międzynarodowych jest wiele. Stawiamy wciąż na logistykę na trasach z Azją, ale Brexit jest szansą, którą należy wykorzystywać na bieżąco. – Stworzyliśmy nowy produkt dla menadżerów i pracowników logistyki, którzy nie posiadają wiedzy o prawie międzynarodowym i odprawach celnych. Jesteśmy proszeni o konsultacje, doradztwo, a nawet prowadzenie szkoleń. Dlatego podjęliśmy decyzję o wydaniu informatora szkoleniowego, który jest dostępny na naszych stronach internetowych i który w prosty sposób objaśnia zawiłości obrotu handlowego między Polską, a Wielką Brytanią. To jest temat, który według nas nadal będzie ważnym tematem gospodarczym – wyjaśnia Przemysław Hołowacz.

Pozostaw komentarz