Prezes Laura Hołowacz: dla CSL rok 2019, to czas nabierania wiatru w żagle. WYWIAD

Firma CSL Internationale Spedition rok 2018 może zaliczyć do wyjątkowo udanych. Rok do roku zwiększa się przychód firmy oraz liczba obsłużonych i zainteresowanych współpracą klientów. Prezes Laura Hołowacz przyznaje jednak, że najbliższy czas również będzie sprzyjać rozwojowi. Trwa wdrażanie programu nowego systemu informatycznego, który zapewni najwyższy poziom bezpieczeństwa klientom logistycznego giganta. Planowane są także kolejne inwestycje oraz rozwój projektów: CSL Inspire oraz Intermodal Depo Dunikowo. O tym wszystkim z Prezes Laurą Hołowacz rozmawiał Michał Kaczmarek.

Pani Prezes, rok 2019 to bardziej czas kontynuacji czy czas zupełnie nowych wyzwań podejmowanych przez firmę CSL Internationale Spedition?

Stawiamy na rozwój i na innowacje. Rok 2018 był dla nas bardzo dobry, zakończyliśmy go ze wzrostem przychodów o 8%, udało się także w tym czasie zrealizować kilkadziesiąt projektów o różnej skali. W ciągu dwóch tygodni wdrożymy w firmie program CSL ERP III. Jest to bardzo innowacyjny, procesowy program informatyczny, którego zadaniem będzie zapewnienie naszym klientom bezpieczeństwa na najwyższym, światowym poziomie. CSL zawsze stawiał na jakość i wdrożenie tego programu jest tego potwierdzeniem. Staramy się także na bieżąco optymalizować działania i wewnętrznie ulepszać naszą firmę, jesteśmy otwarci na klientów i zawsze staramy się by każdy kolejny rok był rokiem przełomowym. Powołujemy także instytucję opiekuna klienta – klient jest dla nas najważniejszy. Pomyślnie przeszliśmy także kolejną certyfikację AEO. Kończymy wszystkie działania związane z pozwoleniami by usługi realizowane obecnie poszerzyć o odprawę scentralizowaną, żeby nasi klienci mogli z nami jeszcze lepiej współpracować. Praca z nami to jest bezpieczeństwo, wiedza, znajomość przepisów celno-podatkowych. Od ponad 20 lat udowadniamy, że jesteśmy profesjonalistami i myślę, że rok 2019 to będzie dla CSL Internationale Spedition bardzo dobry rok.

Informatyzacja w jeszcze szerszym wymiarze to jest coś, co mocno rzuca się w oczy jeżeli mówimy o bieżących planach CSL Internationale Spedition. Nowa spółka informatyczna, bardzo innowacyjny sposób obsługi klientów.

Nasz nowy system informatyczny jest bardzo bezpieczny. Od początku założyliśmy, że to będą najwyższe, światowe standardy bezpieczeństwa. W obecnej certyfikacji odbyły się audyty, które dotyczyły bezpieczeństwa informatycznego. Uzyskanie narzędzi celno-podatkowych narzuca na nas przestrzeganie wysokich norm, bezpieczne dane i bezpieczny system to gwarancja rozwoju i zaufania klientów, bo wszelka obsługa logistyczna idzie w kierunku informatyzacji i digitalizacji danych. Nie jest to jedna kartka papieru, którą chronimy przed okiem klientów, a wszystkie nasze dane, które są w sieci i należy nimi bezpiecznie i odpowiednio zarządzać.

Na jakim etapie jest realizacja bardzo istotnej dla CSL inwestycji czyli Intermodal Depo Dunikowo?

To jest wielkie zadanie. W pierwszej edycji otrzymaliśmy negatywną opinię, więc odwołaliśmy się do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Kilka tygodni temu otrzymaliśmy pismo, które przywraca nasz projekt do rozpatrywania. Jesteśmy w Centrum Unijnych Projektów Transportowych i czekamy na kolejne rozstrzygnięcia. Zawsze podkreślam, że jest to bardzo istotny projekt dla rozwoju naszego miasta i szerzej całego Województwa Zachodniopomorskiego. Traktujemy to biznesowo, ale także rozwojowo, bo nie posiadamy suchego terminalu, a jest taka wielka, gospodarcza potrzeba. Brak  jest  suchego   intermodalnego  terminalu w  województwie  zachodniopomorskim. Ten  byłby pierwszym  i  jest  bardzo potrzebny ze względu na bardzo  dużą koncentracje  ładunków w tym rejonie oraz  oczekiwania  rynku na usługi  intermodalne. Warto dodać, że będzie to terminal dostępny dla wszystkich zainteresowanych klientów. Spotkałam się z opiniami, że zaniża się tu obrót towarowy, a ranga naszego regionu w logistyce europejskiej jest bardzo duża. Mamy klientów z całego świata, funkcjonują duże firmy, rozwijają się i chcą mieć alternatywę jeżeli chodzi o przeładunek.

Na co więc musimy postawić żeby ten progresywny kierunek utrzymać?

Musimy postawić na kolej! Mój głos jest w tym temacie znany od wielu miesięcy, kolej jest dla nas istotną alternatywą i czas by się nad tym zagadnieniem infrastrukturalnym pochylić nie tylko pod kątem turystycznym i pasażerskim, ale i logistycznym i przemysłowym. Transport drogowy to jest 80% przewozów w Polsce, rozwijamy się jako kraj, mamy swoje 5 minut, będzie więc rosła ilość ton do przewiezienia. Przez wiele lat trwają kolejne inwestycje infrastrukturalne, dzięki pieniądzom z Unii Europejskiej do 2023 roku wydane zostaną ogromne pieniądze na kolej, powstaną tysiące kilometrów linii kolejowych po których będziemy mogli się poruszać z lepszą prędkością. Bardzo chciałabym by kolej była pełniej wykorzystywana dla rozwoju branży TSL. Dla towaru tworzą się nowe połączenia, zdiagnozowano nowe połączenia, widzimy poprawę, ale chcielibyśmy jeszcze większego przyspieszenia. Powstają nowe centra intermodalne, trwa intensywna wymiana towarowa niemal z całym światem, kolej więc musi być rozbudowywana, nawet jeżeli w przyszłości Rząd zamierza bardziej postawić na transport drogą wodną.

Jak nowe inwestycje kolejowe i infrastrukturalne przyczyniają się do szerokiego rozwoju branży TSL w województwie zachodniopomorskim, a co za tym idzie do rozwoju firmy CSL Internationale Spedition?

W Poznaniu są obecnie cztery terminale intermodalne, które wspierają producentów zlokalizowanych w tamtym obszarze, a my nie mamy żadnego. Jako region mamy problem z odebraniem towarów od klientów oraz z wywiezieniem go na czas, powodem jest ilość środków transportu drogowego, których dostępność nie gwarantuje zawsze możliwości transportu. Taki terminal jak Intermodal Depo Dunikowo jest więc potrzebny regionowi w trybie pilnym i mam wielką nadzieję, że uda nam się przejść pozytywnie cały ten proces. Mówimy o przeładunku i transporcie intermodalnym. Za tym może przyjść 35 milionów złotych grantu unijnego, który pozwoli na realizację inwestycji. Będzie  to nowoczesny terminal, świadczący  usługi  na bardzo  wysokich europejskich standardach, to dla nas wielka okazja do rozwoju, a patrząc tylko na rynek skandynawski warto zauważyć, że wymiana towarowa rok do roku wzrasta o 10-12%. Na ten moment większość dostaw odbywa się do portu w Świnoujściu transportem drogowym. Dla CSL jest to ogromna szansa na rozwój, mamy swoich klientów, których moglibyśmy jeszcze efektywniej obsługiwać.

Rok 2018 CSL Internationale Spedition zakończyło wzrostem 8%. Rozumiem więc, że współpraca z partnerami międzynarodowymi układa się coraz lepiej? Jakie są planowane kierunki rozwoju?

Nasze kierunki rozwoju do porty Europy Zachodniej, Skandynawia, Niemcy. Oczywiście rozwija się nasz oddział Spedycji Morskiej i Lądowej i Agencja Celna w Trójmieście. Naszą siłą jest kompleksowość, wspaniała kadra, ciągle się szkolimy i zmieniamy nasze podejście do pracy, komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej. W tych kierunkach dalej planujemy się rozwijać. Pracujemy z dużymi firmami dla których przygotowujemy kompleksową ofertę, jesteśmy zawsze i zawsze oferujemy wszystko, co tylko możemy. Mamy dobrą pozycję i dobrą reputację i pracujemy nad tym by ciągle się ulepszać.

Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia kończy w marcu cztery lata. Instytucja odniosła wielki sukces i na dobre wpisała się na kulturalną mapę Szczecina. Wystawy, wykłady, koncerty i mnóstwo wydarzeń żeglarskich odbywa się każdego miesiąca. 30 marca już trzecia Gala Żeglarska.

Tożsamość żeglarska i fakt, że już trzeci raz Gala Rozdania Międzynarodowych Żeglarskich Nagród Szczecina odbywa się w Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia zdecydowanie napawa nas dumą! Cieszy mnie uznanie Urzędu Miasta, a żeglarstwo i gospodarka morska jest od zawsze bliska naszej instytucji. To także moja pasja, jako Laury Hołowacz, bo żeglowałam od 16-tego roku życia. Żeglarstwo to wspaniała kultura, która w Szczecinie się rozwija i błyszczy, widać to w nominacjach do Nagród, ale widać to także po inwestycjach. Mamy wspaniałą Marinę, która cieszy się wielkim zainteresowaniem. Kultura żeglarska to także Przedszkole Żagielek, Pałac Młodzieży, Akademia Morska, wspaniali kapitanowie, którzy odwiedzają nas regularnie. My jako Stara Rzeźnia przygotowujemy wystawy, wydarzenia niepodległościowe dotyczące żeglarstwa, mamy także swoje regaty. Zamierzamy się w tym kierunku nadal rozwijać i wszystkich ludzi morza, żeglarzy, kapitanów zawsze zapraszamy – Stara Rzeźnia to jest dla nich przystań. 11 maja zapraszamy wszystkich na Muzyczne Rozpoczęcie Sezonu Żeglarskiego, to projekt który realizujemy wspólnie ze Szczecińską Agencją Artystyczną.

Bardzo dziękuję za rozmowę.

 

Pozostaw komentarz