Kolejny raz podzieliliśmy się wiedzą i doświadczeniem. TSKAE zachwyciło merytoryką i doskonałym składem gości
Jaka będzie przyszłość branży e-commerce? Czy ten sektor rozwija się szybciej w Polsce czy w Niemczech? Jakie wzorce możemy czerpać od naszych sąsiadów, a czego my ich możemy nauczyć? Co w tym temacie zmienił Brexit? Czy logistyka nadąża za rozwojem sektora e-commerce? Jakie wyzwania przyniesie kolejny rok? Pytań było wiele, ale dzięki doskonałemu panelowi eksperckiemu udało się niemal na wszystkie odpowiedzieć. Za nami kolejna edycja wydarzenia To Share Knowledge and Experience organizowanego przez Grupę CSL i partnerów.
„Rozwój e-commerce jest wyzwaniem dla nas wszystkich, by nie doszło do sytuacji, że popyt nie nadąży za podażą”
Wydarzenie odbyło się 18 listopada w Centrum Kultury Euroregionu Stara Rzeźnia na Łasztowni. Rozpoczęła je marszałek Anna Bańkowska, głos zabrała również Prezes Grupy CSL Laura Hołowacz. Następnie rozpoczęły się bloki dyskusyjne z gośćmi na miejscu oraz łączeniami online. Król na wydarzeniu był tylko jeden: sektor e-commerce. To wokół niego toczyły się wszystkie dyskusje podczas programu.
– Nasze wydarzenie ma na celu pokazywanie, że przedsiębiorcy bardzo chętnie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. To już kolejny raz kiedy poruszamy ważne gospodarczo tematy, ale robimy to nie tylko z naszego punktu widzenia, ale i z omówieniem perspektywy przedsiębiorców z Niemiec. Każdego roku do paneli dyskusyjnych zapraszamy naukowców, samorządowców, prawników i właśnie osoby aktywnie zaangażowane w kreowanie biznesu w naszym regionie i nie tylko. Rok temu dyskutowaliśmy o konsekwencjach pandemii koronawirusa dla gospodarki, a w tym roku wzięliśmy jeden z ubiegłorocznych wniosków pod lupę – mówi Laura Hołowacz, Prezes Grupy CSL. – Sektor e-commerce święci triumfy we wszelkich gospodarczych statystykach. Kupujemy przez Internet niemal już wszystko, a firmy masowo stawiają na handel w sieci, rozwijając ten sektor szybciej niż standardową przestrzeń detaliczną. To wielkie wyzwanie dla świata ICT, ale i dla logistyki. Z punktu widzenia Grupy CSL widzimy, jak wielkie jest zapotrzebowanie na sprawny transport i przeładunek, widzimy, że hal magazynowych musi powstawać jeszcze więcej. Podkreślam: rozwój e-commerce jest wyzwaniem dla nas wszystkich, by nie doszło do sytuacji, że popyt nie nadąży za podażą – mówi Laura Hołowacz.
– Pandemia nie wyhamowała, wręcz przeciwnie. Widzimy, że ostatni kwartał roku 2021 pobije wszelkie rekordy. Szacuje się, że już nie co trzeci, a ponad 40% świątecznych prezentów kupimy w sieci. Jak dostarczyć paczki na czas do klientów? Jak sprowadzić towar od producentów i dystrybutorów? Czy wszystkie szlaki transportowe są sprawne, biorąc pod uwagę np. bardzo poważne antywirusowe restrykcje w Chinach. Naprawdę jest czym rozmawiać i jest się nad czym zastanawiać – mówi Laura Hołowacz.
Brexit, transport intemodalny i szereg innych tematów
Jakie tematy były poruszane podczas paneli dyskusyjnych? Rozpoczęliśmy od dyskusji na temat możliwości współpracy firm z Polski i z Niemiec. Następnie zakrólowały tematy związane z IT, e-commerce i logistyką. – Poruszyliśmy takie tematy jak: E-commerce dla początkujących. Jak zacząć? Czego się wystrzegać? Jak skutecznie komunikować się z klientem? czy E-Commerce w sferze postbrexitu. Jak brexit wpłynął i będzie wpływać na handel pomiędzy Zjednoczonym Królestwem, a Europą i Polską. Nie ukrywam, że tematy dotyczące Brexitu są Grupie CSL szczególnie bliskie. Głos w panelu zabrała nasza ekspertka Agnieszka Kamińska – mówi Laura Hołowacz, Prezes Grupy CSL.
Bardzo ważna dyskusja dotyczyła transportu intermodalnego i jego udziału w rozwijaniu sektora e-commerce. – Transport intermodalny nie jest konkurencją dla transportu samochodowego. Jest on zbyt mocny i silny, idealną sytuacją byłoby uzupełnianie między tymi dwoma sferami. Polska wykorzystuje duże środki z Unii Europejskiej na przebudowę torów. Myślę, że do końca 2023 roku pozwoli to na przygotowanie połączeń bardziej terminowych i komfortowych dla pasażerów, a jednocześnie atrakcyjniejszych dla przedsiębiorców. Transport intermodalny na pewno jest przyszłością, ale musimy zdać sobie sprawę, że bez poważnych inwestycji to logistyka nie będzie w stanie z niego efektywnie korzystać. Należy budować połączenia na partnerskich warunkach, w konsultacji z przedsiębiorcami, którzy tak jak Grupa CSL będą chcieli z nich korzystać – mówił podczas dyskusji Przemysław Hołowacz, dyrektor ds. rozwoju Grupy CSL.
W planach na 2022 rok jest organizacja kolejnej konferencji. – Tematów na pewno nie zabraknie. Staramy się poruszać sprawy najważniejsze dla zachodniopomorskich przedsiębiorców, ale także w ujęciu transgranicznym. Temat e-commerce został wspaniale przedyskutowany, ale mam wrażenie, że także w tym temacie każdy rok będzie przynosić nowe wyzwania – mówi Laura Hołowacz.