Kierowcy pilnie poszukiwani! Powody? Między innymi rozwój sektora e-commerce

W Polsce brakuje obecnie ponad 120 tysięcy kierowców. Mowa zarówno o kierowcach zawodowych, zajmujących się przewozem towarów w Polsce i Europie, jak i o kierowcach pojazdów pasażerskich, w tym komunikacji miejskiej. Z czego wynika problem? Jak mówią eksperci kryzys w transporcie jest widoczny od lat. Nie ma kultury kształcenia młodych kierowców. Wybierają oni inne, mniej wymagające i lepiej płatne zawody. Jeżeli nic nie zmieni się w systemie nauczania i świadomości Polaków w tym zakresie to w ciągu dekady braki mogą być tak wielkie, że nie do wszystkich sklepów dojadą towary.

Prezes Grupy CSL Laura Hołowacz została poproszona o komentarz w tej sprawie przez Północną Izbę Gospodarczą w Szczecinie. Temat stał się zagadnieniem budzącym dyskusję w skali ogólnopolskiej.

Europa pójdzie śladem brytyjskim?

Dyskusje o sytuacji na rynku transportowym w Polsce wywołała sytuacja brytyjska. Kryzys paliwowy jest tam obecny do dzisiaj. Brytyjczycy na własnej skórze przekonali się, jak wyglądają puste póki i jakie konsekwencje grożą ich gospodarce, jeżeli cysterny z paliwem nie będą docierać na czas do stacji benzynowych. Sytuacja w kraju jest poważna, bo od lat opierał on swoją gospodarkę na kierowcach spoza wysp. Nie ma więc nic dziwnego, że Brexit „wygnał” ich z Wielkiej Brytanii i spowodował, że poszukali zatrudnienia w innych krajach.

– Grupa CSL od wielu miesięcy zajmuje się zagadnieniami z zakresu Brexitu. Kryzys paliwowy jest jednym z pośrednich efektów tego, że Wielka Brytania nie jest już w Unii Europejskiej. Transporty spoza wysp są utrudnione administracyjne, wiążą się z dużą ilością kosztów i biurokracji. Wyostrzono także zasady pracy kierowców spoza kraju. To musiało poskutkować kryzysem, którego można było się spodziewać. Brytyjczycy na własnej skórze przekonali się, że towary w sklepach, ich zamówienia internetowe czy paliwo na stacje benzynowe nie przywozi się samo. Do tego potrzeba kierowców. Trzeba ich szanować, ułatwiać im pracę i sowicie ich wynagradzać. Rząd brytyjski nie zadbał o żadne z tych zasad. I mają efekty – mówi Prezes Grupy CSL Laura Hołowacz.

– W Polsce scenariusz brytyjski jeszcze nam nie grozi. Mamy świetnie wykształcone pokolenie starszych kierowców. Problem, że nie mają komu przekazywać swojej wiedzy i doświadczenia. Młodzi ludzie nie myślą perspektywicznie o tym zawodzie. Jest trudny, bardzo poważnie komplikuje życie rodzinne, nie jest wynagradzany tak, jak być powinien. Widzimy, że przybywa na rynku np. menadżerów logistyki. Brakuje jednak tych, którzy mogą pracować operacyjnie, w tym pracowników niższego szczebla – mówi Laura Hołowacz.

Szacuje się, że w Polsce może brakować już nawet 120 tysięcy kierowców zawodowych. Mowa o osobach pracujących w sektorze transportu zawodowego-towarowego jak i pasażerskiego.

 

Pandemia napędziła rozwój sektorowi e-commerce. Kierowców więc potrzeba jeszcze więcej…

Co może napędzać popyt na zapotrzebowanie na pracę kierowców? Paradoksalnie… pandemia COVID-19. Koronawirus sprawił, że sektor e-commerce urósł w tempie zdecydowanie przewyższającym możliwości rynku. W szczytowych momentach nawet zerwane łańcuchy towarowe nie osłabiały ilości odprawianych transportów z towarami. Ten trend będzie rósł. Polacy również chętnie działają w tym sektorze i należy liczyć się z tym, że sprawna obsługa handlu internetowego wymagać będzie zatrudniania kierowców i kurierów.

– E-commerce to jest przyszłość gospodarki. Nie da się jednak sprawnie obsługiwać klientów z tego sektora gospodarki bez kierowców. Towary, które zamawiamy trzeba odprawić, przewieźć, dostarczyć do paczkomatów. Logistyka jest krwioobiegiem gospodarki, nie ma szans, by sprawnie działała bez nowych kadr. Młodych, dynamicznych, zdających sobie sprawę z korelacji transportu i informatyki. Trochę mnie przeraża, że dynamiczny rozwój e-commerce nie idzie w parze z ilością nowych kierowców gotowych do pracy „w trasie”. Może to spowodować, że właśnie transport stanie się wąskim gardłem rozwoju tej branży – mówi Prezes Grupy CSL Laura Hołowacz.

PUBLIKACJE PRASOWE NA TEMAT BRAKU KIEROWCÓW W POLSCE Z UDZIAŁEM PREZE LAURY HOŁOWACZ:

https://www.money.pl/gospodarka/w-polsce-brakuje-zawodowych-kierowcow-to-niedoceniana-profesja-6701294297184832a.html

https://businessinsider.com.pl/gospodarka/praca-w-polsce-brakuje-120-tys-kierowcow-zawodowych-jakie-zarobki/5b6dpbs

https://www.bankier.pl/wiadomosc/Zawodowi-kierowcy-potrzebni-od-zaraz-W-Polsce-brakuje-ich-120-tysiecy-8218434.html

https://biznes.interia.pl/praca/news-w-polsce-brakuje-120-tys-kierowcow-grozi-nam-brytyjski-scena,nId,5622335

https://www.prawo.pl/biznes/brakuje-120-tysiecy-kierowcow-zawodowych-w-polsce,511553.html

https://tvn24.pl/biznes/moto/kierowcy-zawodowi-praca-brakuje-120-tysiecy-kierowcow-polnocna-izba-gospodarcza-5478143

https://www.pulshr.pl/rekrutacja/brakuje-120-tysiecy-kierowcow-zawodowych-musimy-dzialac-szybko,85412.html

https://www.dlahandlu.pl/e-commerce/wiadomosci/przed-e-commerce-kolejne-wyzwanie-czy-zabraknie-kierowcow-do-rozwozenia-przesylek,103037.html

Pozostaw komentarz