Lodołamacz ze Stettina w Szczecinie

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej może pochwalić się szeroką flotą lodołamaczy. Najnowsze „Stanisław” i „Andrzej” liczą sobie kilka lat i aktywnie biorą udział w corocznej akcji lodołamania. RZGW kilka tygodni temu rozstrzygnęło przetarg na budowę kolejnych jednostek, ich budowa powinna zacząć się niebawem. Ciekawą okazją do porównania starej i nowej technologii był fakt, że w ubiegłym tygodniu do nabrzeży Łasztowni przybił zabytkowy lodołamacz WAL. Jednostka kończy w tym roku 80 lat. W tym przypadku możemy mówić, że historia zatoczyła koło. Łódź została wybudowana w stoczni w Stettinie w 1938 roku!

Dla mieszkańców Szczecina to była niesamowita okazja do dotknięcia historii – lodołamacz WAL został wybudowany w szczecińskiej stoczni w 1938 roku. Jak mówią jego obecni właściciele jednostka mogłaby nadal spełniać swoją funkcję, ale obecnie w użytku są jednostki mniejsze, bardziej zwrotne i nowocześniejsze technologicznie. WAL jest jednak sprawny i pełni funkcję muzeum opływając niemieckie akweny.  Portem macierzystym zabytkowego statku jest Bremerhaven. WAL ma prawie 50 metrów długości i 12 metrów szerokości. Jednostkę napędza silnik parowy, który wciąż jest w doskonałej kondycji. W tym roku zabytkowy lodołamacz obchodzi swoje 80. urodziny i właśnie z tej okazji przybył do Szczecina. Na statku jednocześnie pracowało zwykle kilkanaście osób, jak informuje kapitan jednostki z użytku został on wycofany na początku lat 90. Nadal jest jednak jednostką, która jest gotowa do pływania, jest atrakcją wydarzeń morskich i żeglarskich w całej Europie i stanowi swoiste „pływające muzeum” – warto dodać, że obecni właściciele 80-letniego lodołamacza dbają o to by zachować jak najwięcej oryginalnych elementów. Poza kabiną kapitana, która została odremontowana i wprowadzono nowe technologiczne rozwiązania, wszystkie inne części lodołamacza są oryginalne. Widać to szczególnie pod pokładem – ogromna przestrzeń robi wrażenie. Możemy odnieść wrażenie, że cofnęliśmy się w czasie o kilka dekad. WAL stał przy szczecińskim nabrzeżu na Łasztowni przez kilka dni. Następnie wyruszył w rejs do Świnoujścia.

We flocie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie znajduje się obecnie kilka jednostek pływających. Dwa dodatkowe lodołamacze zostaną wybudowane w ciągu dwóch kolejnych lat. Akcja lodołamania prowadzona jest we współpracy z Niemcami, stąd nasze jednostki wspierane są przez naszych sąsiadów. Szczecińskim powodem do domu jest wybudowany przez Morską Stocznię Remontową „Gryfia” S.A. w Szczecinie  dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, statek – lodołamacz liniowy o nazwie ANDRZEJ. Jest to jednostka o długości 30 metrów, szerokości prawie 8 metrów i minimalnym zanurzeniu na poziomie 1,46 m.  Jest to lodołamacz liniowy, który ma za zadanie przemieszczanie się za lodołamaczami czołowymi, poszerzanie włamanej przez nie „rynny” w lodzie oraz rozdrabnianie powstałej w wyniku lodołamania kry celem zapobieżenia jej grupowaniu się i tworzeniu wtórnych zatorów lodowych. Funkcja tego lodołamacza jest niebagatelna zważywszy na specyfikę rzeki Odry i występowanie w wielu jej miejscach zakoli i zwężeń, w których z łatwością dojść by mogło do tworzenia się zatorów powstających ze spływającej kry, mogących grozić powodzią zatorową obszarom sąsiadującym z korytem rzecznym. Praca zespołowa lodołamacza liniowego ANDRZEJ będzie miała za zadanie ochronę przeciwpowodziową obszarów przylegających do rzeki Odry.